Ahogy Marcel Proustnak a madeleine, úgy Maria Bledának és José Maria Rosának a tájkép az emlékekben és nyomokban való elmélyedés előidézője. A Bleda és Rosaként ismert művészpáros éveken át, több sorozaton keresztül kutatott látszólag üres jelenetek után, amelyeknek az első darabja a Campos de Fútból (Focipályák, 1992–1995).
Bleda és Rosa munkáinak gyökere az emberi jelenléttől mentes, szándékuk szerint bizonyos eseményeknek – meccsek, csaták, összejövetelek – helyet adó, azok által sebek és nyomok formájában megjelölt helyek megrendítő látványának megörökítése. A rozsdásodó kapufa rothadó vagy teljesen hiányzó hálóval, a horzsolások a terméketlen vidéken, a föld néma tanúvallomása a meccsekről, amelyek itt voltak – mindennek kiemelkedő illusztrációi az olyan képek mint az El Ballestero (1992), a Burriana I (1994), és a Burriana II (1994). Ezek a gyakran munkásnegyedek szélén lévő pályák ellenálának a természet azon próbálkozásának, hogy eltüntesse a tünékeny emberi jelenlét jeleit. Ahogy a test egy egész életnyi munka és verejték által (meg)jelölt és sebhelyes, úgy a tájkép is, és mindkettő látható szöveggé válik, vagy egy történet papírlapjává, amelyet végig a felszínén játszanak.
Bleda és Rosa így ír a Focipályákról: „Ez a projekt egy focipályákról készült sorozatot mutat be, amelyeket azonban úgy közelítettünk meg mint a napi rutin, a játék és a valószínűleg alacsony színvonalú vetélkedés tereit, mint szabad felhasználású, üres tereket, amelyek elhagyatottak és használaton kívüliek, periférikusak és alkalmanként meghatározatlanok, amelyek funkcióját maga a használat módja formálja. A projekt szándéka az idő múlásán való elmélkedés a földrajzi térrel összefüggésben, beszélgetés kezdeményezése egy bizonyos helytípusról, semmint egy adott helyről. És ahhoz, hogy ezt megcsináljuk, egy hozzánk közel álló utat választottunk, mind a földrajzi, mind a személyes emlékeink szempontjából. A pályák közül sok hasonló azokhoz, amelyeken mi is játszottunk, úgyhogy a már említett emlékezésnek, emlékeknek, és az idő múlásának van egy dimenziója, amely a terek objektív állapotára és a rájuk alapozott ideiglenes tapasztalatokra is hatással van.”
/Gáspár Balázs/
Szöveg és képek forrása:
Alejandro Castellote, Bill Kouwenhoven, Estelle af Malmborg, Timothy Persons: Nuevas Historias. A New View of Spanish Photography and Video Art. Ostfildern, Hatje Cantz Publishers 2008.
bledayrosa.com