Egy teljesen új kezdeményezéssel állt elő Nemes Márk, pécsi slammer: házasították a slamet élő zenével.
Az alapkoncepció szerint neves budapesti slammerek (Benke Hunor, Horváth Kristóf „Színész Bob”, Németh Péter „Zeek” és a meglepetésként szintén beugró Csider István Zoltán) fellépése mellett Fleisz Tamás és ő képviseli a pécsieket. A színpadon elhangzó szövegek két blokkban hallhatók, melyen először az Errorport improvizatív duója, majd a Mostly Harmless space-jazz zenekar kísér.
fotók: Polgár András
– Honnan jött a gondolat, hogy házasítani lehet a slamet az élő zenével?
Nemes Márk: Páran – tévesen – úgy tudhatják, a slam poetry eleve egy olyan műfaj, ami zenére épül, de tévednek: beat költeményeket adtak elő gyakran zenével. Persze ez korántsem jelenti azt, hogy a slamből hiányozna a zeneiség. Sőt… A slam’n’jammel szeretnénk bemutatni, micsoda belső zenét rejt a magyar nyelv; s ezt összeházasítani a kísérleti, igazán improvizatív és innovatív muzsikával, amilyet az Errorport (illetve, mint kiderült, az akusztikus felállásuk, az INTU) és a Mostly Harmless képvisel folk-electroval, illetve jazzrockkal. Az eredmény: ezek az egyedülálló dalvilágok ötvöződnek azzal a nyelvi leleményességgel és csattogó-rímelő-csattanó fordulatokkal, amit a budapesti és pécsi slammerek tesznek le a színpadra. És ha ez összejön, a líra két oldala ösztönösen, helyben, egyszeri módon egyesülhet.
– Slam esteken általában az előadó egyedül „árválkodik” a színpadon. Hogy fog működni az előadó és a zenekar spontán találkozása?
Nemes Márk: Az csak helyben derül ki! És akadnak páros- vagy akár csapat-slamek is, nem is akármilyenek, például ott van a DreamTime!
Míg mi a szavakon, gesztusokon és nyelvi ütemeken keresztül fejezzük ki magunkat, addig a résztvevő zenészek a kezeikkel és a füleikkel. Hiszem, hogy csak a pozitív szféra és hangulat, a megfelelő rezgések kellenek az összehangolódáshoz.
http://www.youtube.com/watch?v=p_ztwNJwvS8&list=UUg2q-EVjQML15iQNK3L4B0Q – a DreamTime! előadása a 2014-es Országos Team-slam döntőben)
– Ki segített a szervezésben?
Nemes Márk: No Booking néven, lényegében önkéntes szervezőként (https://www.facebook.com/nobooking/info) ügyködök fél éve, ezt a bulit is eme cégér alatt hoztam össze az UFÓ Klubbos Spolár Attilával és az E78 stábjával, akiknek nagy pacsi jár a helyi közbenjárásért, tisztességért és maximális precizitásért. A város, sőt a régió legjobb koncertterme itt van, profi hangzással, világítással és megfelelő hozzáállással.Szeretném, ha a közeljövőben ez a hely jobban ki lenne használva, és dúskálok erre nézvést az ötletekben.
– Tervezel még hasonló esteket?
Nemes Márk: Naná! Az országban több olyan kiváló zenekar is van, akikkel könnyen elképzelhetőnek tartom a slam’n’jammelést: Budapesten az Amoeba és Gourmand zenekarok már alá-aláfestenek slamnek, utóbbiaknak van is slam’n’jam jellegű felvételük többek közt Színész Bobbal, Simon Marcival, ami Soundcloudon megtalálható. Ha már viszont élő és folyamatos jam sessiönről van szó, főleg hazai kísérleti-pszichedelikus zenekarokban gondolkozom, például nagyon szívesen játszanánk együtt a Singas Projecttel, vagy a Kamikaze Scotsmennel. Persze műfaji megkötés, akár a slamben, itt sincs: szöveg és zene közt megannyi kapcsolódási pont található, ugyanúgy jöhet folk, triphop, funkrock. Minden az aznapiakon és az összhangon múlik, és abban úgy érzem, ma sem fogunk csalódni.
******
fotók: Polgár András
Nagyon vártuk az estét, a slammerek névsora magáért beszél, a klub professzionális, a Zsolnay negyed pedig impozáns helyszín. Egy tényezővel nem számoltak a rendezők: a futball világbajnoksággal. A Kossuth téren több százan figyelik a kivetítőn Julio Cesar vetődéseit, Neymar cseleit. Nem feltétlenül ők az este célközönsége, de jó pár érdeklődő átmehetne a nem éppen sétatávolságra levő kulturális negyedben tartott slam és zene orgiájára.
Nem mennek…
Sajnos kevesen gyűlünk össze, amit leginkább Németh Péter „Zeek” kifogásol, számára nagyon fontos a közönség visszacsatolása, sport nyelven fogalmazva a slam-tenisz, a közönséget partnerként kezelve lehet igazán nagyszerű az előadás.
Az Errorport duója kellemesen hangol, majd Nemes Márk slammer, főszervező megnyitja az estet. A slammerek pedig jönnek sorban, a színpadon pár szót váltanak a zenekar tagjaival, hogy milyen stílusú zenében gondolkodik, így csak pár másodperc adódik összehangolódni. Ez pedig kifogástalanul működik a tehetséges zenészeknek köszönhetően, Hajba Gergő akusztikus gitáron, Bencsik Gergely pedig hegedűn kísér. Horváth Kristóf finom melankolikus dallamok alatt szavalhatja el Altató című költeményét: „Megszikkadt szívedben nem járt a fény, sterilizált Téged az agymosás. Nem vagy Te senki, csak alantos én. Aludj el szépen, aludj tovább…”
Az ifjú pécsi slammer, Fleisz Tamás, rövid, de annál hatásosabb rapes, freestyle-jelleggű előadását gyors ütemek segítik. Benke Hunortól pedig érdekes hallani a már ismert szövegeit zenei aláfestéssel, nagysikerű Láncmeséjét (a sehonnai bitang slammerről és a Közmédiáról) ezúttal karosszékben ülve olvassa.
Az est második felére a Mostly Harmless zenekar segíti a slammereket, teltebb progresszív-jazzes hangzással. A gitár, basszusgitár és dob hármasát trombita egészíti ki. Ezt leginkább Csider István Zoltán használta ki: spontán párbeszédbe elegyedett a trombitással, ahogy a sorait olvasta a képzelt esküvőről: „Zene is van, ma a trombitaszóért felel: Galambos Lajos!…”
A gyors ritmusok, fúziós elszállások nagyon kedvezőek az előadóknak. Energikus, önfeledt zenéléssel találkoznak a jól kidolgozott szövegek. Örülünk a kezdeményezésnek, reméljük egyre több hasonló esten lesz alkalmunk fülelni. Hallani.
/Polgár András/
Fotóalbum:
https://drive.google.com/folderview?id=0B6ZvrMJBM3FWRkZZZXhhc0YxZWs&usp=sharing
Horváth Kristóf „Színész Bob” és az Errorport közös felvétele:
http://www.youtube.com/watch?v=6X1G0nCqlQQ&list=UUXq70UuVM2EAk4N4PDI9sVA
https://www.youtube.com/watch?