A Szellemkép Alapítvány által szervezett Szellemkép Stúdió rendszeresen tartott stúdióbeszélgetései alkalmával az iskola falain belül, valamint külső helyszíneken nyílik lehetőségük a hallgatóknak és minden külső érdeklődőnek, hogy neves fotográfusok személyes megismerése mellett szabadon beszélgessenek a fotográfia különböző területeiről, személyes tapasztalataikról.
Az olyan ismert fotográfusok, fotóesztéták után, mint Benkő Imre, Fejér Gábor, Molnár Zoltán, Pályi Zsófia, Varga Mihály, stb. ezúttal Korniss Péter fotográfus stúdióalkalma következett.
Az iskola harmadéves diákjainak javaslatából fakadóan, Szarka Klára fotótörténész elméleti kurzusa alkalmával felmerült a mai dokumentarista és riportfotó lehetőségeinek kielemzése. A Szellemkép Stúdió tagjai ezután úgy gondolták, a téma a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében megrendezett „Fényírók városa – 20 éves a Szellemkép I.” című kiállítás dokumentarista jellegével, az elsősorban az autonóm riport kurzusokon készített, kiállított fotográfiákkal könnyen összekapcsolható.
Március 24-én egy ilyen jellegű, nyílt beszélgetésre került sor a Szellemkép Szabadiskola 20 éves jubileumi rendezvénysorozatának keretében, a Bálna Budapest makett-termében. A stúdió vendége Korniss Péter Kossuth-díjas és Pulitzer-emlékdíjas magyar fotográfus volt.
Korniss Péter fotográfiáinak központi témája az eltűnőben lévő erdélyi és magyarországi paraszti életmód dokumentarista ábrázolása. Méltán elismert „A vendégmunkás” című sorozata, amelyen egy Tiszaeszlár és Budapest között ingázó vendégmunkást mutat be, akinek életét egy évtizeden át követte. A beszélgetés fonalát is többek között ez az anyag határozta meg.
Részlet Korniss Péter “A vendégmunkás” című sorozatából
Az eseményen részt vett továbbá Fuchs Lehel, fotográfus, rendező-operatőr, az iskola művészeti vezetője, Pályi Zsófia fotográfus, az FFS vezetőségi tagja és Fejér János fotográfus. Az esemény moderátora Szarka Klára fotóesztéta, fotótörténész volt, a közönség száma pedig közel 80 főre tehető.
Pályi Zsófia, az FFS vezetőségi tagja, az origo.hu hivatalos fotóriportere, mint a mai magyar riportfotó jeles képviselőe, illetve Korniss Péter, az évtizedek óta neves dokumentumfotósként számon tartott fotográfus gondolatainak találkozása során felmerültek olyan kérdések, hogy hogyan változott a sajtófotó helyzete az elmúlt évtizedekben? Mennyire befolyásolja a mai felgyorsult világunk megélhetésüket? Mi a fontos egy ilyen hivatásban, mint egyén? Hogyan lehetünk képesek válogatni az elkészült fotográfiáink tömkelege közül? Mivel lehet kitűnni a tömeges képáradatból? Mik a távlatai ennek a hivatásnak?
Az eseményen résztvevő közönség érdeklődő figyelme bizonyította, hogy ez a téma ugyanúgy megszólítja a fiatal és idősebb generációt is. Így vélhetően nem kell attól tartanunk, hogy a dokumentarista fotográfiai irány kihalóban van. Talán az idővel jobban kell gazdálkodnunk, mint eddig és kitartóbban kell küzdenünk az érvényesülésért, de ez más területeken elért sikerekre is ugyanúgy érvényes.
A dokumentumfotó távlatainak boncolgatását valószínűleg hetekig lehetett volna folytatni, de úgy gondolom, a fotográfiai legfrissebb generációja sok hasznos tanáccsal gazdagabban távozhatott. A szakmában már elismerést szerzett emberek személyes tapasztalatinak meghallgatása tanulságos lehet mindenki számára, és segíthet könnyebbé tenni a megoldásig vezető utat. De az is biztos, hogy a saját bőrünkön keresztül fogjuk igazán elsajátítani a lényegi tudást.
A részletes beszélgetés sorozatként lesz olvasható hamarosan a www.szellemkeponline.hu-n.
cikk és fotók: Fülöp Noémi